Neuro-Porvoo

Kummitoiminta 2002

Viljandilaisten vierailu Porvoossa 21-23.5. 2002.

Fantaasi oli vaihtunut Meloodiksi ja satamassa odottajat arvelivat vieraidemme päätyneen Tukholmaan. Onneksi ei sentään. Kohtaaminen oli sydämellinen, Elma, Eha sekä Hyvä olivat matkalla mukana.

Palvelukeskuksessa odottivat yhdistyksemme majoituksesta vastaavat ja Bo Träskelin viihdytti meitä illallisen aikana hanurimusiikilla. Brita Valkjärvi toivotti vieraat tervetulleiksi myös muutamin Viron kielisin sanoin. Eha Trofimov vastasi ja Elma Tomson-von Stryk tulkki, niin kuin hän itse sanoi. Meille tuntemattomat esittäytyivät, yöpymispaikat jaettiin, mentiin koteihimme.

22.5 aamulla Omenamäen palvelukeskuksen johtaja Anne Voutilainen tutustutti meidät talon toimintaan. Ritva Kulmala näytti huoneistonsa. Tutustuimme myös ryhmähuoneistoon (3 asukasta), jossa asukkaalla on oma huone mutta pieni keittiö ja oleskelutila ovat yhteiset. Kysymyksiä esitettiin ja vertailtiin Viljandin INKERI talon ja Porvoon Omenamäen palvelukeskuksen maksuja, kuin myös eläkkeitä. Liikunta ja harrastustilat ihastuttivat vieraitamme.

12.00 kävimme Porvoon kirkossa, opastetulla kierroksella. Suuntasimme jokirantaan, odotellessa jokiristeilyä meitä haastateltiin ja kuvattiin Uusimaa-lehteen (to, 23.5.). Risteilyn (Kautto) jälkeen Kokonniemessä oli piknik. Grillausta, juomia, ja petanque. Apuväline myymälään sekä INVA keskukseen tutustuttiin ja vertailtiin Viljandin Puutteellisten talon ja Porvoon Inva talon toimintaa keskenään.

Majoituspaikkaan, pieni lepotauko, ja valmistautuminen illalliselle. KEVÄTJUHLA vietettiin palvelutalossa. Illallinen, ja musiikkiesityksiä. Roland Türkauf lauloi ja Mikael Helenelund säesti. Dolce: Mervi Kinnunen, Minna Vesslund, Jenni Raninen ja Anne Malva nokkahuiluryhmä esiintyi. Osallistujia oli 9 Viljandista, ja 35 Porvoon MS-yhdistyksestä.

23.5 menimme Brunbergin makeistehtaalle heti aamusta. Maisteltiin makeisia, vähän ostettiinkin ja saatiin pieni paketti makeisia. Sitten oli Porvoon kevätmarkkinoiden vuoro. Ihmeteltiin tavaran paljoutta. Viljandilaisten hakemaa apuvälinettä, lanka neulansilmään helposti, ei sieltä kuitenkaan löytynyt. Se oli haettava ompelukoneliikkeestä, onneksi löytyi. Lounaan söimme palvelutalolla. Sää suosi ja menimme Brita Valkjärven pihalle. Juotiin mehua, molemmat puheenjohtajat vakuuttivat yhteistyön jatkuvan ja Viljandin SM kerho kutsui Porvoolaiset Viljandiin ensi kesänä. Invataxi tuli hakemaan ja vieraidemme kotimatka alkoi. Matkalla satamaan kävimme vielä Temppeliaukion kirkossa. Siellä kuulimme orkesterin harjoitusta. Ihastelimme kirkkoa ja sen akustiikkaa. Satamassa odoteltiin hetki laivaan pääsyä, haikeat hyvästit, ja saattajien kotimatka alkoi.

Vierailun toteuttamisessa auttoi kansainväliseen toimintaan saatu tuki MS-liitolta, 300 euroa sekä kannattaja- ja potilasjäsentemme työpanos, kiitos.